Sıcak havalar ve iç talep artışı klima haberlerini de artırdı!
Medya Takip Merkezi (MTM) tarafından 10 bini aşkın kaynak üzerinden yapılan tarama sonuçlarına göre; sıcak havalar ve satışlardaki artış, klima haberlerini %13 oranında artırdı.
Meteoroloji Genel Müdürlüğü’nün yayınladığı son sıcaklık analiz raporunu göre; 2024 yılı Haziran ayı ortalama sıcaklığı, son 53 yılın en sıcak Haziran ayı olarak kayıtlara geçti. Buna göre; geçtiğimiz Haziran ayı sıcaklığı 25.4°C ile mevsim normallerinin 3.6 °C üzerinde gerçekleşti. Ortaya çıkan bu kavurucu sıcaklık, beyaz eşya sektörünün yaz yıldızı klimaları da yeniden alışveriş sohbetlerin ana konusu haline getirdi.
Geçmişte klima ile ilgili sohbet ve pazarlıkların bir numaralı konusunu enerji tasarrufu oluştururken, günümüzde en çok konuşulan konuların başında satış fiyatları geliyor. Online alışveriş sitelerinin fiyat değişim tabloları incelendiğinde son bir yılda bazı klima marka ve modellerindeki fiyatların ikiye katlandığı görülüyor.
Ev tipi klima satışları %35 artı, her 5 kişiden 1’i klima sahibi!
Her beş kişiden birinin klima sahibi olduğu Türkiye’de en yoğun sahiplik %29 ile Akdeniz Bölgesi’nde en az sahiplik oranının ise %16 ile Kuzeydoğu Anadolu’da gerçekleştiği gözleniyor. İklimlendirme Soğutma Klima İmalatçıları Derneği (İSKİD)’in İklimlendirme Sektör Rapora göre; bireysel kullanıcılar tarafından yoğun ilgi gören ev tipi split klima pazarı %35 oranında büyürken yeni AVM projelerinin azalmasına bağlı olarak çatı tipi paket klima pazarında ise gözle görülür bir düşüş söz konusu. Geçtiğimiz yıl yaklaşık 600 bin adet ithalatın yaşandığı bu ürün grubunda, iç pazar satışları ise 1 milyon 900 bin adet olarak kayda geçmiş durumda.
Konu ile ilgili medya yansımalarına bakıldığında medyanın da kavurucu sıcaklıklar sonrası iç talepteki artışa kayıtsız kalmadığı gözlemleniyor.
Medya Takip Merkezi (MTM) tarafından 1 Haziran 2022 – 1 Haziran 2023 ve 1 Haziran 2023 -1 Haziran 2024 tarihleri arasını kapsayan 10 bini aşkın Yazılı basın, TV ve İnternet haber siteleri üzerinden yapılan tarama sonuçlarına göre; klima ila ilgili haber sayısında bir önceki döneme kıyasla %13’lük bir artış gerçekleşmiş durumda.
“Klima alırken dikkat edilmesi gereken konular” basının ilgi odağında
Geçtiğimiz dönem üç mecra toplamında 129 bin 511 olan klima haberleri sayısı yeni dönemde 146 bin 300 olarak gerçekleşti. Konu ile ilgili haberlerin %85’i internette, %9’u yazılı basında geri kalan %6’sının ise televizyonda yayınlandığı görülüyor. İnternet tabanlı haberlerin genel dağılımına bakıldığında daha çok; klima alırken dikkat edilmesi gereken konular, enerji tasarrufu, bakım, onarım ve fiyat odaklı olduğu gözlemleniyor.
Yazılı basın özelinde bakıldığında ise haberlerin %76’sının gazete, %24’ünün dergi, %67’sinin yerel ve %33’ünün ise ulusal basında yayınlandığı ortaya çıkıyor.
Konun sosyal medya ayağına bakıldığında da MTM’nin 187 dil ve 196 ülkeyi kapsayan dijital medya platformu DigiLUP verilerine göre; klima konusu son 1 aylık süreçte toplam 72 bin 100 paylaşıma konu olduğu görülüyor.